Äideistä

Oon ajatellut äitejä ja äitiyttä noin ylipäätänsäkin.

Ihanaa että on oma äiti vielä (kaikilla ei ole). Virkeä äiti ja semmonen joka ei kyllästy lukemiseen. On opettanut mut rakastamaan tarinoita. Isöäiti (Ommu) joka lukee mun lapsille. Mulla on hyvä äiti joka on opettanut mua etupäässä esimerkillään. Voin katsoa tätä naista ylöspäin ja nähdä helposti sen mikä elämässä on tärkeintä. Saarnoja en muista, mutta monia hyviä asioita muistan. vaikka esimerkiksi sen että jokainen on tärkeä.

Oon ajatellu paljon myös kaikkia niitä hyviä naisia matkan varrelta, jotka on innoittaneet mua, pitäneet musta huolta, rakastaneet mua, opettaneet mulle asioita, olleet mulle ystävinä, tarjonneet neuvojaan, palveleet mua, osoittaneet ystävällisyyttä, saaneet mut tuntemaan itseni hyväksi. Äitiys on niin paljon muutakin kun pelkkää ”lasten hankkimista”.

laps

Nyt on mielessä ollut myös oma etuoikeus olla äiti. ja olla äiti nimenomaan täällä Suomessa. Elämä on aika paljon helpompaa suomalaisena äitinä kun esim afrikkalaisena HIV-äitinä tai Nepalilaisena maanjäristysäitinä. Joskus sitä tuntee avuttomuutta siitä että itsellä on kaikki niin hyvin, eikä toista voi auttaa mitenkään. Mutta nytpä voi.

Näin lehdestä että äitiyspakkauksia kerätään Mufindiin Tansaaniaan. Äidiltä toiselle.

Nepalin äitejäkin voi auttaa. NÄIN tai sitten lähettämällä äitiyspakkauksen makuupusseja kaikkein pienimmille maanjäristyksestä kärsineille. Onpa ainakin yksi huoli vähemmän jos ei tarvitse miettiä, että miten pidän lapseni lämpimänä tämän yön…

Oon ajatellut kanssaäitejä muutenkin. Kaikki ollaan samassa sopassa. oltais sitten minkälaisia äitejä vaan. Sitä voi etukäteen ajatella että äitiys on yhtä auvoa ja onnea ja pilvenhattaroita ruusunpunaisilla laseilla, mut loppujen lopuks sitä on tyytyväinen että ne saa pidettyä edes hengissä (ja sekin Herran kädessä). Hatun nosto ja kukkapuska vaan kaikille (ei kuitenkaan allergisille)!

Oman äitiyden vuoristoradasta huikkaan että: onhan tässä hetkensä!

kaiken vessanpöntöön vedettyjen vessapapereiden, lattialle kaatuneiden saippuakupla-aineiden, lattialle pudonneiden (ja rikkoutuneiden) kanamunien, pitkin vessaa kaatuneiden pissojen, puklun, tappelun sekä ympäri kämpää levitetyn jauhoverhon keskelläkin (vauhdikas ilta).

rehellisesti, mut kyllä tekee nöyräks se mitä kaikkea äitiys on tuonut mun elämään, ja mitä kaikkea se on opettanut mulle. Miten mä oon muuttunut ihmisenä, miten mä katson eri tavalla asioita. Kaikki.

t

Katson mun ihania tyttöjäni.  tulevat epäilemättä olemaan mahtavia naisia. Mikä vaikutus heillä voikaan maailmassa olla. Tulisipa heistä sitten joskus äitejä tai ei. Tämän äidin ne on ainakin muuttaneet jo täysin.

Mukavaa äitienpäivää kaikille!

Äitiys on niin paljon asioita. Paljon muutakin kuin biologisia lapsia.

Äitinä voi olla jollekin. Korvaamattomasti.

halaus vielä niille äideille jotka ovat menettäneet lapsensa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s